Veelgestelde vragen
In onderstaande rubrieken vindt u antwoorden op veelvoorkomende vragen. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact op met de betreffende organisatie of met de Helpdesk van MijnOverheid.
Voorwaarden om MijnOverheid te gebruiken:
- 14 jaar of ouder
- Burgerservicenummer (BSN)
- Zaken doet met de Nederlandse overheid
- Een goedgekeurd inlogmiddel (zoals DigiD of een ander Europees inlogmiddel)
Heeft u nog geen DigiD en wilt u MijnOverheid gebruiken? Vraag dan een DigiD aan via www.digid.nl
Kloppen de voorwaarden, maar kunt u niet inloggen? Neem dan contact op met de helpdesk van MijnOverheid.
Staat er iets dat u niet begrijpt, heeft u een vraag of klopt er iets niet?
MijnOverheid kan u niet helpen bij de inhoud van het bericht, persoonlijke gegeven of zaak die u heeft ontvangen. Neem dan contact op met de organisatie waar het bericht of de informatie vandaan komt. Bijvoorbeeld uw gemeente of de Belastingdienst. De contactgegevens staan meestal in het bericht, of op de pagina waar de informatie wordt getoond.
U vindt de contactgegevens ook in de lijst van aangesloten organisaties.
Komt u er niet uit met de organisatie waarvan u de gegevens heeft ontvangen, dan kunt u daarna contact opnemen met het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO).
De regels voor het gebruik van MijnOverheid zijn opgenomen in het Besluit digitale overheid.
Nee.
Elke Nederlander van 14 jaar of ouder heeft (inwerkingtreding Wet EBV op 1 november 2015) automatisch een account bij MijnOverheid. U kunt uw account niet opzeggen.
Organisaties die aangesloten zijn bij MijnOverheid, controleren wie u bent door u te vragen om in te loggen. Daarom moet u soms opnieuw inloggen via MijnOverheid als u naar de website van een andere organisatie gaat om berichten te bekijken of gegevens in te zien.
Zijn organisaties aangesloten op DigiD Eenmalig inloggen? Dan hoeft u maar 1 keer in te loggen op MijnOverheid. Steeds meer organisaties zijn hierop aangesloten. Het is dus steeds vaker voldoende om slechts 1 keer in te loggen.
MijnOverheid is overal ter wereld te gebruiken. Hou er wel rekening mee dat de melding over een nieuw bericht in uw Berichtenbox soms met veel vertraging of niet aankomt.
Sommige gegevens (zoals uw huwelijkse staat of uw kinderen) worden in MijnOverheid niet meer aangepast, nadat u verhuist naar het buitenland. Deze gegevens worden bijgewerkt als u zich weer in Nederland inschrijft. Op de website van Nederland Wereldwijd leest u welke gegevens van u wel aangepast worden in MijnOverheid als u in het buitenland woont.
Let op, er zijn landen met beperkte internetvrijheid, dit brengt mogelijk veiligheidsrisico's met zich mee. Lees meer over veilig internetten op de website van het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC); https://ncsc.nl
Om het MijnOverheid-account van een overleden partner/familielid/relatie op te zeggen kunt u een schriftelijk verzoek indienen. Vermeld in uw verzoek ook uw telefoonnummer en/of e-mailadres waarop wij u kunnen bereiken voor meer informatie.
Stuur het schriftelijke verzoek, samen met een kopie van uw paspoort of identiteitskaart (voor- en achterkant), het burgerservicenummer van de overleden persoon en uw eigen postadres naar:
MijnOverheid
Postbus 96810
2509 JE Den Haag
We sturen u een bevestiging naar uw postadres als het MijnOverheid-account definitief is opgeheven. Dit kan 1 tot 2 weken duren.
Mogelijk staan er nog belangrijke berichten in de Berichtenbox van de overleden persoon. Wij zullen u informeren van welke organisatie(s) deze berichten afkomstig zijn. U kunt dan zelf contact opnemen met de betreffende organisaties.
Veilig toesturen kopie identiteitsbewijs;
Noteer op uw kopie:
- Dat het een kopie is
- Voor wie de kopie bedoeld is
- De datum waarop u de kopie afgeeft
Let op: zorg ervoor dat uw handtekening en burgerservicenummer zichtbaar blijven.
Van overheidsorganisaties die zijn aangesloten op de Berichtenbox. U vindt deze onder Instellingen. U bepaalt zelf van welke van deze organisaties u berichten ontvangt.
De organisatie bepaalt uiteindelijk zelf welke berichten zij digitaal versturen.
Nee.
U kunt alleen berichten ontvangen, maar geen berichten versturen. De afzender geeft in het bericht soms aan hoe u op het bericht kunt reageren.
Soms.
- Staat het bericht in uw prullenbak of archief? Dan kunt u het bericht weer terugplaatsen naar uw inbox.
- Heeft u het bericht uit uw prullenbak verwijderd? Dan kunt u het bericht niet meer terughalen.
Tijdens de installatie van de app wordt gevraagd of u meldingen van de app wilt ontvangen. Om geen post van de overheid te missen adviseren wij deze aan te zetten.
U kunt in het instellingenmenu van uw telefoon of tablet ook zelf instellen op welke manier u meldingen wilt ontvangen. Ga hiervoor naar het instellingenmenu van uw telefoon of tablet en kies voor Berichtgeving (iOS) of Meldingen (Android) en selecteer de Berichtenbox app. U kunt hier de instellingen naar wens aanpassen.
Het beheer van de MijnOverheid website wordt uitgevoerd door Logius. Logius is de dienst digitale overheid, onderdeel van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
De Berichtenbox is uw persoonlijke, beveiligde postbus voor digitale berichten van de overheid als alternatief voor de papieren post. In uw Berichtenbox kunt u berichten ontvangen, bewaren en beheren.
Wilt u een melding ontvangen van een nieuw bericht? Schakel dan de e-mail melding in, of download de Berichtenbox app.
Elektronische post van de overheid moet gegarandeerd en tijdig worden afgeleverd. E-mail is daarvoor niet betrouwbaar en veilig genoeg.
Staat er iets dat u niet begrijpt, heeft u een vraag of klopt er iets niet?
MijnOverheid kan u niet helpen bij de inhoud van de berichten die u ontvangt. Neem contact op met de organisatie waarvan u het bericht heeft ontvangen. De contactgegevens staan in de brief die als bijlage aan het bericht zit.
U vindt de contactgegevens ook in de lijst van aangesloten organisaties.
Komt u er niet uit met de organisatie waarvan u de gegevens heeft ontvangen, dan kunt u daarna contact opnemen met het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO).
U ziet berichten van alle gemeenten die op de Berichtenbox zijn aangesloten en waarvan u heeft aangegeven digitaal berichten te willen ontvangen.
In de praktijk ontvangt u vooral post van uw eigen gemeente. Maar u kunt ook post van een andere gemeente ontvangen, bijvoorbeeld omdat u daar een vergunning heeft aangevraagd, of omdat u daar een vakantiewoning heeft.
Dit hangt af van de keuze van die overheidsorganisatie die u het bericht stuurt. Sommige overheidsorganisaties versturen al hun post via de Berichtenbox en op papier. Andere overheidsorganisaties sturen hun berichten alleen via papieren post of juist alleen digitaal. MijnOverheid heeft geen invloed op de keuze van de verschillende overheidsorganisaties.
Het is afhankelijk van de overheidsorganisatie die de berichten verstuurt of dit mogelijk is.
Hebt u gekozen voor het ontvangen van berichten via de Berichtenbox? Dan ontvangt u deze berichten in principe niet meer per gewone post. Organisaties kunnen er echter voor kiezen om bepaalde berichten zowel digitaal als op papier te sturen.
Let op, het vinkje bij Belastingdienst kunt u niet verwijderen. De Belastingdienst zal steeds meer berichten digitaal naar u versturen. Meer informatie hierover vindt u op de website van de Belastingdienst https://belastingdienst.nl/digitalepost.
- Log regelmatig in op MijnOverheid;
- Zet 'Melding als er nieuwe post is' aan via 'Instellingen' om meldingen van nieuwe berichten te ontvangen;
- Zet 'Herinnering als u post niet hebt geopend' aan via 'Instellingen';
- Download de Berichtenbox app.
MijnOverheid geeft een organisatie geen informatie of u berichten hebt gelezen of verwijderd.
Hier kunnen verschillende oorzaken voor zijn:
- Uw e-mailadres is niet bekend of gewijzigd: ga naar 'Instellingen' om uw e-mailadres aan te passen;
- 'Melding als er nieuwe post is' staat uit: ga naar 'Instellingen' om dit aan te zetten;
- U gebruikt hetzelfde e-mailadres als uw partner, kind of huisgenoot en die heeft de melding gelezen en weggegooid;
- Te volle eigen mailbox, als gevolg komt de email met melding niet aan;
- Spamfolder: de melding zit in uw spamfolder.
Het aanbieden van de melding dat er een nieuw bericht is bezorgd betreft een service van MijnOverheid. Deze melding heeft geen juridische status. Dit betekent dat aan het wel of niet (tijdig) ontvangen van een deze melding geen rechten kunnen worden ontleend. U dient zelf uw Berichtenbox geregeld te openen om te zien of u nieuwe berichten heeft en zo nodig hiernaar te handelen.
Hier kunnen verschillende oorzaken voor zijn:
- U deelt uw e-mailadres met uw partner of kind, en de notificatie is voor hen bedoeld;
- De melding gaat over een wijziging in een lopende zaak (zoals een vergunningaanvraag);
- U heeft het bericht al gelezen voordat u de e-mail met de melding ontving of zag;
- Iemand anders is gemachtigd berichten in uw Berichtenbox te lezen en deze persoon heeft het bericht al geopend of verplaatst.
Berichten blijven altijd bewaard, tenzij u ze zelf verwijdert.
Dit is een keuze van de Belastingdienst. Meer informatie hierover vindt u op de website van de Belastingdienst, https://belastingdienst.nl/digitalepost.
Neem hiervoor contact op met de Belastingdienst. Contactgegevens vindt u op de website van de Belastingdienst, https://belastingdienst.nl/contact.
De app is een mobiele applicatie van de Berichtenbox voor smartphones en tablets. In de app leest u de berichten die in uw Berichtenbox op MijnOverheid staan. U ontvangt een melding op uw telefoon of tablet als er nieuwe post is.
De app is beschikbaar voor smartphones en tablets die draaien op de besturingssystemen iOS van Apple (vanaf iOS 9) en Android van Google (vanaf Androidversie 6.0).
Download de app alleen uit de officiële stores. Voor Apple gebruikers is dit de Apple App Store en voor Android gebruikers is dit de Google Play store.
Om de app te gebruiken moet deze eerst aan uw MijnOverheid-account gekoppeld worden. Voor het koppelen van de app heeft u een DigiD account nodig. Hierna kunt u inloggen met een pincode die u zelf kunt aanmaken.
Bent u de pincode vergeten. Of heeft u te vaak een onjuiste code ingevoerd waardoor de app is geblokkeerd. Dan kunt u een nieuwe pincode instellen door de app opnieuw te koppelen met uw DigiD.
Nee
De beveiliging van uw telefoon of tablet en de pincode beveiliging op de app is voldoende om kwaadwillende tegen te houden. Bij het verwijderen van de app of het wissen van de telefoon wordt ook de toegang tot de app geblokkeerd.
Nee
U kunt de voorkeuren voor organisaties niet via de app wijzigen. Hiervoor moet u inloggen op MijnOverheid en via instellingen de voorkeuren aanpassen.
Ja
U kunt de app op meerdere apparaten tegelijk installeren.
Bij een bericht met bezorgbevestiging krijgt de afzender eenmalig een melding als u bent ingelogd op de Berichtenbox van MijnOverheid en het bericht kan openen.
Voor meer informatie klik hier 'Wat is een bericht met bezorgbevestiging'?
Berichten waarbij een slotje staat zijn alleen te openen als u inlogt met de DigiD app of DigiD met extra sms-controle of een hoger niveau. Als u ingelogd bent met alleen uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord kunt u het bericht niet openen.
Mogelijk heeft u niet ingelogd met het juiste inlogniveau. U dient in te loggen met de DigiD app of DigiD met extra sms-controle of een hoger niveau.
Hier staat informatie over zaken die u op dat moment heeft lopen of afgerond zijn bij de overheid. Bijvoorbeeld een vergunningaanvraag.
Wijzigt er iets? Bijvoorbeeld een aanvraag die is afgerond? Dan ontvangt u automatisch een e-mail als 'Melding als er nieuwe post is' aanstaat.
Ga naar 'Lopende zaken' en klik op 'Aangesloten organisaties'. Hier vindt u van welke organisaties u uw Lopende zaken kunt bekijken.
Neem hiervoor contact op met de organisatie waar deze zaak loopt. Bijvoorbeeld uw gemeente.
MijnOverheid kan u niet helpen met vragen over de inhoud van uw lopende zaak.
U kunt iemand anders toestemming geven om berichten te lezen in uw Berichtenbox. Dit noemen we machtigen.
Ga voor meer informatie naar https://machtigen.digid.nl.
Via DigiD Machtigen, https://machtigen.digid.nl.
De persoon die u machtigt moet:
- Toestemming geven;
- Een MijnOverheid-account hebben.
Vraag dit aan via DigiD Machtigen, https://machtigen.digid.nl.
Wat is er nodig?
- De persoon van wie u de berichten gaat lezen moet toestemming geven;
- U moet een MijnOverheid-account hebben.
Nee.
Deze persoon kan alleen de berichten van organisaties waarvoor u een machtiging heeft gegeven in uw Berichtenbox lezen. Deze persoon heeft geen toegang tot overige informatie.
Deze persoon kan alleen de berichten van organisaties waarvoor u een machtiging heeft gegeven in uw Berichtenbox lezen, verplaatsen, verwijderen en doorsturen per e-mail.
- Digitaal: via DigiD Machtigen, https://machtigen.digid.nl;
- Telefonisch: via de helpdesk DigiD Machtigen, 088 123 65 55 (lokaal tarief). Op werkdagen bereikbaar van 8.00 - 22.00 uur.
U heeft één of meerdere personen gemachtigd uw berichten van deze organisatie te lezen en één van deze personen heeft het bericht gelezen voordat u het gelezen heeft.
Nee, u logt in via uw eigen MijnOverheid-account. Hier kunt u de berichten lezen waarvoor u bent gemachtigd.
Ja. Klik in uw Berichtenbox aan de rechterkant op 'Gemachtigd voor'.
Ja, u kunt hier een overzicht van opvragen:
- Digitaal: via DigiD Machtigen, https://machtigen.digid.nl;
- Telefonisch: via de helpdesk DigiD Machtigen, 088 123 65 55 (lokaal tarief). Op werkdagen bereikbaar van 8.00 - 22.00 uur. U ontvangt dan het overzicht per post.
- Log in op uw eigen MijnOverheid-account;
- Open de Berichtenbox;
- Kies in het blok 'Gemachtigd voor' de naam van degene van wie u berichten wilt lezen.
Denkt u dat de getoonde gegevens niet kloppen? Neem dan contact op met de organisatie waar deze gegevens geregistreerd staan. De contactgegevens staan op dezelfde pagina.
Neem contact op met de organisatie waarvan u de gegevens heeft ontvangen. De contactgegevens staan meestal in het bericht, of op de pagina waar de informatie wordt getoond.
Komt u er niet uit met de organisatie waarvan u de gegevens heeft ontvangen, dan kunt u daarna contact opnemen met het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO). MijnOverheid kan uw gegevens niet aanpassen.
Neem contact op met uw gemeente. De contactgegevens staan meestal op de pagina waar de gegevens worden getoond, of in het bericht.
Komt u er niet uit met de gemeente, dan kunt u daarna contact opnemen met het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO).
BRP staat voor Basisregistratie Personen. Hierin staat informatie over u die de overheid nodig heeft, zoals uw geboortedatum, naam, huwelijk of verhuizing. De gemeente waar u ingeschreven staat, houdt deze gegevens bij.
Woont u in het buitenland en staat u in de BRP ingeschreven als niet-ingezetene? Dan houdt het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties uw gegevens bij.
Voor meer informatie zie de website van de Rijksoverheid.
Neem contact op met het Kadaster, https://kadaster.nl . Komt u er niet uit met het Kadaster, dan kunt u daarna contact opnemen met het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO).
Dit staat voor Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen. Deze organisatie int alimentatie en stelt de ouderbijdrage Jeugdzorg vast. Voor meer informatie: https://lbio.nl.
Partneralimentatie.
Overige betalingen zijn niet fiscaal aftrekbaar. Meer informatie vindt u op de website van de Belastingdienst, https://belastingdienst.nl.
Nee.
Ontvangt u een bijstandsuitkering? Dan kan de kinderalimentatie hiervan afgetrokken worden.
Dit staat voor Waardering Onroerende Zaken.
Wat regelt de wet WOZ:
- De gemeente stelt de waarde vast van onroerende zaken, zoals huizen of bedrijfspanden;
- Bezit u een woning of bedrijfspand? Dan ontvangt u 1 keer per jaar de nieuwe WOZ-waarde;
- Gemeenten, waterschappen en de Belastingdienst gebruiken de WOZ-waarde om de hoogte van belastingen vast te stellen.
Dit kan verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld:
- De WOZ-gegevens staan op naam van een mede-eigenaar. Bijvoorbeeld uw partner;
- Het Kadaster heeft nog niet geregistreerd dat u de eigenaar bent;
- Uw gemeente levert nog geen gegevens aan de Landelijke Voorziening WOZ.
De uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken is opgedragen aan de gemeenten. Het kan zijn dat gemeenten een aantal taken voor de wet in een samenwerkingsverband met enkele andere gemeenten uitvoeren. De taxaties worden volgens instructies verricht.
Op de juiste uitvoering van de wet oefent de Waarderingskamer toezicht uit. Dit is een onafhankelijk bestuursorgaan dat valt onder het ministerie van Financiën.
De WOZ-waarde is de geschatte marktwaarde. Gemeenten vergelijken de waarde met de waarde van andere soortgelijke panden/woningen. Factoren zijn bijvoorbeeld:
- Type object;
- Bouwjaar
- Inhoud
- Ligging
De gemeente taxeert de waarde van een woning.
Heeft u een vraag over de WOZ-waarde? Neem dan contact op met uw gemeente.
Neem contact op met de balie voor de gemeentebelastingen van uw gemeente.
U bent via uw MijnOverheid-account de enige die toegang heeft tot uw persoonlijke gegevens. Ze zijn dus niet zichtbaar voor anderen.
Naast uw eigen gegevens weet de overheid ook welke familiaire relaties u heeft. Bijvoorbeeld wie uw ouders, (ex-) partners, of kinderen zijn. De overheid heeft deze gegevens nodig voor het uitvoeren van haar wettelijke taken.
In MijnOverheid ziet u alle gegevens uit de BRP over uzelf en de gegevens van uw naaste familieleden en (ex-) partners.
MijnOverheid toont alle adreshistorie die op uw persoonslijst in de BRP staat. Deze adreshistorie gaat minimaal terug tot 1 oktober 1994 (start van de GBA, de voorloper van de BRP).
U kunt uw geregistreerde inkomen in een aantal situaties laten aanpassen. Daarbij is van belang hoe uw inkomen is geregistreerd.
Uw inkomen is geregistreerd op basis van:
- Een voorlopige aanslag van de Belastingdienst. Doe dan (opnieuw) aangifte inkomstenbelasting;
- Een definitieve aanslag of navorderingsaanslag van de Belastingdienst. Dan moet u mogelijk bezwaar maken tegen deze aanslag. Met het hulpmiddel Bezwaarcheck ziet u of dit voor u geldt. Hoeft u geen bezwaar te maken? Dan vertelt het hulpmiddel ook wat u kunt doen.
Is uw geregistreerd inkomen ergens anders op gebaseerd? Of hebt u nog vragen over het aanpassen van uw geregistreerde inkomen? Bel dan de BelastingTelefoon.
Dat ligt eraan voor welk jaar u een inkomensverklaring nodig hebt.
Hoe het precies zit, leest u op Hoe kom ik aan een inkomensverklaring? (pagina opent in een nieuw venster) op belastingdienst.nl.
- Doet u geen belastingaangifte? Dan is dit een optelsom van bijvoorbeeld uw loon, pensioen en de uitkeringen die u in dat jaar ontvangt;
- Doet u wel belastingaangifte? Dan wordt dit bepaald op basis van deze aangifte. Op uw belastingaanslag heet dit dan verzamelinkomen
Op basis van uw geregistreerde inkomen wordt bijvoorbeeld de hoogte van uw uitkering bepaald, toeslagen of wat de hoogte is van bijdragen die u moet betalen.
Lees meer over het geregistreerde inkomen op de website van de Belastingdienst, https://belastingdienst.nl.
De overheid registreert (sinds 6 januari 2014) niet meer in de BRP of u meerdere nationaliteiten hebt. Daarom ziet u deze informatie niet in MijnOverheid.
DUO is voor de actualiteit van de gegevens afhankelijk van de aanlevering van gegevens door onderwijsinstellingen. Hoe sneller een onderwijsinstelling de gegevens aanlevert, hoe eerder deze gegevens worden opgenomen in het register.
Oudere gegevens zijn soms niet volledig digitaal beschikbaar.
- De meeste persoonsgegevens vanaf 1 oktober 1994 zijn gedigitaliseerd;
- Adresgegevens vanaf 1 oktober 1994 zijn gedigitaliseerd;
- Kinderen geboren op of na 1 januari 1966 zijn op de digitale persoonslijst van ouder(s) vermeld.
Gegevens van voor 1 januari 1966 zijn niet digitaal beschikbaar. U kunt deze wel opvragen via het papieren archief gemeenten.
In enkele gevallen is er geen adres bekend. Het Kadaster toont alleen adressen bij een perceel met bebouwing. Hierdoor wordt bijvoorbeeld bij weilanden en parkeerplaatsen nooit een adres getoond.
MijnOverheid toont alleen de gegevens van uw eigen persoonslijst in de Basisregistratie Personen (BRP). MijnOverheid kan van uw familieleden geen informatie tonen over het wel of niet in leven zijn van deze persoon, omdat dat gegeven niet voorkomt op uw persoonslijst in BRP.
Een energielabel woningbouw geregistreerd voor 1-1-2015 of een energielabel utiliteitsbouw geregistreerd voor 1-1-2021 kan niet als PDF gedownload worden via MijnOverheid. Bent u eigenaar van de woning of het gebouw? Dan kunt het energielabel opvragen bij de energieadviseur die het energielabel heeft geregistreerd. Bent u huurder? Neem dan contact op met de woning eigenaar.
Heeft u geen gegevens van uw energieadviseur? Neem dan contact op met de helpdesk:
Helpdesk energielabel
Telefoon: 0800-0808
E-mail: helpdesk@energielabel.nl
In MijnOverheid ziet u uw energielabel alleen als:
- Er een energielabel geregistreerd is voor een woning of gebouw dat op uw naam staat of waarop u staat ingeschreven.
- Het energielabel in het register voor energielabels staat.
- De woning of het gebouw particulier eigendom is. Energielabels voor woonwagens en woonboten zijn niet te zien in MijnOverheid.
- Het adres niet gekoppeld is aan het kadastrale perceel. Het Kadaster toont alleen adressen bij een perceel met bebouwing. Gaat het om een perceel waar wel bebouwing op staat? Dan kunt u via het kadaster een verzoek indienen om de locatie te koppelen, zodat het adres wel getoond wordt bij het perceel. Als er een energielabel beschikbaar is zal deze na het koppelen wel zichtbaar zijn. Om een verzoek in te dienen voor het koppelen van de locatie gaat u naar https://formulieren.kadaster.nl/contact_kadaster
Heeft u vragen of klopt er iets niet? Meld dit bij helpdesk energielabel.
Neem contact op met de RDW. De contactgegevens van de RDW staan op de pagina waar uw voertuiggegevens worden getoond, of in het bericht.
Komt u er niet uit met het RDW, dan kunt u de fout ook melden bij het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO).
MijnOverheid kan uw gegevens niet aanpassen.
Hier kunnen verschillende oorzaken voor zijn:
• Er is iets fout gegaan met uw afmelding. Op de Berichten over uw Buurt pagina op MijnOverheid kunt u dit controleren.
• Het versturen van de laatste e-mail gebeurde voor uw afmelding.
Hier kunnen verschillende oorzaken voor zijn:
• Uw e-mailadres is niet bekend bij MijnOverheid of onjuist: ga naar 'Instellingen' om uw e-mailadres aan te passen.
• Spamfolder: de e-mail zit in uw spamfolder, ook wel ongewenste e-mail genoemd.
• Woont u in een buitengebied, dan kan het voorkomen dat er weinig berichten zijn. Om meer berichten te ontvangen, moet u het zoekgebied rondom uw woonadres groter maken. Ga hiervoor naar de pagina “Berichten over uw Buurt”.
Ontvangt u nog steeds geen e-mail, neem dan contact op met de helpdesk van MijnOverheid.
Nee. Dit gebeurt op het moment dat u zich bij de gemeente op het nieuwe adres inschrijft. Verhuist u naar het buitenland? Dan ontvangt u geen Berichten over uw Buurt e-mail meer.
Afhankelijk van uw vraag of opmerking kunt u het volgende doen:
- Wilt u stukken inzien? Kijk eerst of de stukken als bijlage zijn toegevoegd aan de bekendmaking. Als dit niet zo is kunt u hiervoor contact opnemen met de organisatie die de bekendmaking heeft gemaakt.
- Wilt u bezwaar maken? In de bekendmaking staat hoe u dit kunt doen. Als u vragen heeft over de bezwaarprocedure kunt u contact opnemen met de organisatie die de bekendmaking heeft gemaakt.
- Wilt u meer informatie of klopt de inhoud van een bekendmaking niet? Neem dan contact op met de organisatie die de bekendmaking heeft gemaakt. MijnOverheid gaat niet over de inhoud van een bekendmaking.
- Wilt u contact opnemen met een organisatie die de bekendmaking heeft gemaakt? Zoek dan de contactgegevens op in het ‘Register van Overheidsorganisaties’. De naam van de organisatie staat altijd boven aan de bekendmaking.
U krijgt berichten met bekendmakingen te zien die gaan over zaken die spelen binnen 250 meter van uw woonadres. U kunt deze afstand zelf aanpassen.
Het gaat hierbij om berichten van uw Gemeente, Provincie, Waterschap, Regionaal Samenwerkingsorgaan of de Rijksoverheid van de afgelopen 8 weken.
Woont u vlak bij de gemeentegrens dan kan het voorkomen dat u ook berichten ziet van de buurgemeente.
Wanneer gemeenten of andere overheidsorganisaties een besluit nemen over bijvoorbeeld een aangevraagde bouwvergunning bij u in de straat of als er werkzaamheden in uw buurt uitgevoerd gaan worden moet dit bekend gemaakt worden.
U kunt deze berichten met bekendmakingen over uw buurt bekijken via MijnOverheid.
Lees hier meer over in de Privacyverklaring, https://mijn.overheid.nl/privacy.
U bent de enige die hier toegang toe heeft.
Heeft u iemand gemachtigd? Dan kan deze persoon gemachtigde berichten uit uw Berichtenbox lezen. Deze persoon heeft geen toegang tot andere gegevens in uw MijnOverheid-account.
Ja, maar alleen van een zogenaamde sessie-cookie. Dit is een cookie die wordt aangemaakt als u inlogt. Logt u uit? Dan verdwijnt deze cookie.
Een sessie-cookie bevat geen inhoudelijke gegevens en wordt niet op uw apparaat (bijvoorbeeld uw pc, tablet of smartphone) opgeslagen.
Tips:
- Houdt uw besturingssysteem en browser up to date;
- Bescherm uw apparaat met anti-virussoftware;
- Log niet in op openbare computers, zoals in internetcafés of in bibliotheken;
- Maak geen verbinding met publieke wifi-netwerken;
- Houd uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord privé;
- Log in op DigiD met extra sms-controle of gebruik de DigiD-app;
- Laat uw pc of smartphone niet onbeheerd achter als u bent ingelogd via DigiD;
- Controleer altijd de adresregel in uw browser. Deze begint altijd met https://mijn.overheid.nl of tijdens het inloggen met DigiD met https://digid.nl. Is de adresregel anders? Log dan niet in.
Lees meer over veilig internetten op de website Veilig Internetten; https://veiliginternetten.nl
Bij phishing lokken criminelen u naar een valse website om uw inloggegevens te stelen. Zo'n valse website is vaak een exacte kopie van de echte website. Hier vragen ze u om in te loggen.
- Controleer altijd de adresregel in uw browser. Deze begint altijd met https://mijn.overheid.nl of tijdens het inloggen met DigiD met https://digid.nl. Is de adresregel anders? Log dan niet in.
- Ontvangt u een e-mail van MijnOverheid met een link, of een e-mail met een link naar MijnOverheid, dan is deze waarschijnlijk afkomstig van criminelen. MijnOverheid stuurt u nooit een e-mail met een link.
- Sla MijnOverheid op in uw favorieten. Dan logt u altijd in op de juiste website.
- Log in op uw DigiD;
- Klik op Instellingen;
- Klik op Inloggeschiedenis.
Hier ziet u wanneer er is ingelogd met uw DigiD.
Vermoedt u misbruik van uw DigiD? Kijk dan op de website van DigiD wat u moet doen.
In dat geval logt u eerst in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Daarna ontvangt u een sms op telefoon met een code. Deze moet u invoeren, daarna bent u ingelogd.
Inloggen met DigiD met sms-code is veiliger dan wanneer u alleen inlogt met uw gebruikersnaam en wachtwoord.
Wilt u sms-controle toevoegen aan inloggen met DigiD? Ga dan naar de website van DigiD: https://digid.nl.
Op de website van DigiD, https://digid.nl.
Valse e-mails lijken steeds echter. Ze bevatten echte logo's en ook de website adressen lijken echt. Kenmerken van valse e-mails zijn:
- U wordt gevraagd om op een link te klikken en/of persoonlijke gegevens door te geven.
- De e-mail is niet aan u persoonlijk gericht, maar begint bijvoorbeeld met 'Beste klant' of 'Beste gebruiker'. Criminelen weten uw naam namelijk niet.
- Het bericht is in gebrekkig Nederlands geschreven.
- De boodschap speelt in op angstgevoelens. U moet bijvoorbeeld direct reageren anders wordt uw account stopgezet.
- De e-mail komt in uw spamfilter terecht.
- De link in de e-mail komt niet uit op de echte MijnOverheid website.
Heeft u een valse e-mail ontvangen? Wij weten er graag van! Sla de e-mail eerst op en stuur vervolgens een bericht naar valse-email@mijn.overheid.nl met de valse e-mail toegevoegd als bijlage.